Rak jajnika - przyczyny, objawy, diagnostyka, leczenie

Raka jajnika określa się cichym zabójcom, który wykazuje stały wzrok tendencji zachorowań wśród kobiet. Rak jajnika to problem ginekologii onkologicznej, która zawsze zmierza do wczesnego wykrycia choroby. Objawy raka jajnika są nieswoiste i najczęściej są słabo wyrażane, natomiast niezwykle rzadko spotyka się z hormonalnie czynnymi guzami. Rokowania raka jajnika zależą przede wszystkim od stopnia zaawansowania choroby w czasie jej wykrycia i wdrożenia leczenia.

Czynniki ryzyka raka jajnika:

• wiek - ryzyko zachorowania na raka jajnika wzrasta wraz z wiekiem, ponieważ najczęściej zapadają na niego kobiety w 60. lub 70. roku życia
  • bezdzietność
  • zespół Lyncha - czyli choroba genetyczna, która charakteryzuje się zwiększoną skłonnością do zachorowań na nowotwory
  • zespół dziedzicznego raka jajnika i piersi
  • nosicielstwo mutacji genów BRCA1 i BRCA2

Objawy raka jajnika

W przypadku raka jajnika nie ma objawów charakterystycznych, dlatego nowotwór najczęściej rozpoznawalny jest dopiero w stadium zaawansowanym. U większości pacjentek obserwuje się dość niespecyficzne objawy związane z przewodem pokarmowym na około rok przed rozpoznaniem raka. Oprócz guza w jajniku u chorej można stwierdzić płyn w jamie otrzewnej. W przypadku objawów raka jajnika mogą pojawiać się wzdęcia, zaparcia, uczucia pełności w brzuchu, a także ból w podbrzuszu. Do wczesnych symptomów najczęściej zalicza się ból brzucha i ból miednicy, a także zmianę częstotliwości oddawania moczu, szybkie uczucie pełności po jedzeniu, jak również zwiększenie obwodu brzucha.

Diagnostyka raka jajnika

Przy podejrzeniach raka jajnika konieczne jest wykonanie badania ginekologicznego dwuręcznego przez pochwę oraz przez odbytnicę. Następnie niezwykle ważne jest badanie USG przez brzuch oraz przez pochwę, ponieważ takie badanie umożliwia wykrycie zmian guzowatych, określenie wielkości poszczególnych zmian, jak również rozległości procesu nowotworowego. W wybranych przypadkach, gdy USG nie jest wystarczające, zaleca się wykonanie rezonansu magnetycznego lub tomografii komputerowej. W przypadku pojawienia się u pacjentki wodobrzusza może zostać wykonana punkcja jamy otrzewnowej z pobraniem płynu do badania cytologicznego.

Leczenie raka jajnika

Standardowym postępowaniem w przypadku raka jajnika jest zabieg operacyjny, który polega na usunięciu macicy wraz z przydatkami i wyrostkiem robaczkowym. Z reguły pacjentka przyjmuje również kilka sesji chemioterapii. U kobiet młodych, które chcą zachować zdolność do prokreacji, skala zabiegu może zostać zmniejszona do jednostronnego usunięcia chorego jajnika z jajowodem. U pacjentek, u których rak jajnika został wykryty dość wcześnie, można nie stosować chemioterapii po przeprowadzonej operacji.