Rak płuca - przyczyny, objawy, diagnostyka i leczenie

Rak płuc jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym u mężczyzn, a zaraz po raku piersi drugim nowotworem złośliwym u kobiet w Polsce. Rak płuc to nowotworów o bardzo złym rokowaniu, szczególnie dlatego, że jest wykrywany za późno. Rak płuco charakteryzuje się wysoką śmiertelnością. Głównym czynnikiem zachorowania na raka płuc jest czynne, jak również bierne palenie papierosów. Innymi czynnikami wpływającymi na ryzyko zachorowania na raka płuc są czynniki zawodowe związane z narażeniem na oddziaływanie substancji szkodliwych, czynniki środowiskowe, jak również uwarunkowanie genetyczne.

Czynniki ryzyka raka płuc:

• aktywne palenie tytoniu - ryzyko zachorowania na raka płuca jest proporcjonalne do długości czasu palenia tytoniu, liczby papierosów wypalanych na dzień, a także wieku rozpoczęcia palenia
  • bierne palenie tytoniu - wyniki badań pokazują, że ok. 20-50% osób niepalących również choruje na raka płuc w wyniku tzw. biernego palenia tytoniu
  • ekspozycja na promieniowanie jonizujące, azbest, rakotwórcze substancje chemiczne, jak również metale ciężkie
  • długotrwała ekspozycja na spliny węgla
  • dziedzina podatność na rakotwórcze działanie tytoniu

Objawy raka płuc

Rak płuc we wczesnych stadiach zaawansowania zazwyczaj nie powoduje objawów, a jeżeli występują, to są one dość niecharakterystyczne, ponieważ związane są z powszechnymi chorobami przewlekłymi. U chorych w dalszym stadium zaawansowania choroby najczęściej występuje kaszel przez wiele tygodni, chociaż objawem nie jest sam kaszel, lecz niemożliwość odkrztuszenia wydzieliny. U chorych pojawia się również uczucie duszności i krwioplucie. Objawami pojawiającymi się podczas rozwoju raka płuc może być również chrypka, ból w klatce piersiowej, zaburzenia połykania, jak również ból barku. Rakowi płuc często towarzyszą również inne objawy, m.in. ogólne osłabienie, podwyższona temperatura, zaburzenia czucia, bóle kostno-stawowe oraz zakrzepowe zapalenie żył.

Diagnostyka raka płuc

Jeżeli istnieje podejrzenie nowotworu płuca, podstawową czynnością jest rozpoznanie mikroskopowe potwierdzające lub wykluczające raka płuca. Biopsja płuca ze względu na dość trudną lokalizację wymaga starannego zaplanowania. Najczęściej do ustalenia rozpoznania mikroskopowego wykorzystuje się:

• biopsję cienko- lub gruboigłową przez ściankę klatki piersiowej
  • biopsję z wykorzystaniem bronchoskopii
  • biopsję węzłów chłonnych
  • biopsję ognisk przerzutowych występujących poza klatką piersiową

Kolejnym etapem jest ustalenie stopnia zaawansowania nowotworu przez badanie fizykalne oraz zdjęcie klatki piersiowej i jamy brzusznej wykonane za pomocą tomografii komputerowej czy badania radiokologicznego.

Leczenie raka płuc:

• leczenie radykalne, które daje szansę na całkowite wyleczenie pacjenta, polega na leczeniu chirurgicznym
  • leczenie paliatywne, a więc chemioterapia lub radioterapia, które mają na celu wydłużenie życia, jednakże nie ma szansy na całkowite wyleczenie
  • leczenie objawowe, a więc leczenie, którego celem jest zwiększenie komfortu codziennego życia.