Rak trzustki - przyczyny, objawy, diagnostyka i leczenie

Trzustka jest organem, który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu, ponieważ zajmuje się produkcją hormonów, m.in. insuliny i glukagonu, które są odpowiedzialne za regulowanie poziomu glukozy we krwi. Co więcej, trzustka produkuje również sok trzustkowy, który zawiera enzymy biorące udział w aktywnym trawieniu pokarmów i neutralizuje kwaśne treści żołądkowe. Ryzyko wystąpienia raka trzustki dotyczy osób po 50. roku życia, w szczególności cukrzyków, którzy powinni regularnie wykonywać badania umożliwiające ewentualne wykrycie tego nowotworu. Raka trzustki najczęściej można spotkać w populacji krajów uprzemysłowionych. Stwierdza się również zwiększoną częstość zachorowań u mężczyzn niż u kobiet.

Czynniki ryzyka raka trzustki:

• wiek - ryzyko zachorowania na raka trzustki wzrasta wraz z wiekiem
  • płeć - większe ryzyko wystąpienia raka trzustki występuje u mężczyzn niż u kobiet
  • nałogowe palenie papierosów - ryzyko zmniejsza się dopiero po 10-15 latach po zaprzestaniu palenia
  • otyłość - szczególnie jeżeli mamy do czynienia z nadmiernie odkładaną tkaniną tłuszczową w okolicy brzucha
  • nieprawidłowa dieta - rakowi trzustki sprzyja dieta bogata w czerwone i przetworzone mięso, a także bogata w tłuszcz zwierzęcy, która jest uboga w warzywa i kwas foliowy
  • predyspozycje genetyczne - oczywiście ryzyko wystąpienia raka trzustki jest większe jeżeli ktoś z bliskiej rodziny na niego chorował
  • cukrzyca - głównie cukrzyca typu II zwiększa ryzyko raka trzustki przewlekłe zapalenie trzustki
  • dziedziczne zapalenie trzustki

Objawy raka trzustki

Rak trzustki nazywany jest cichym zabójcom, ponieważ objawy z nim związane zazwyczaj występują w stadium zaawansowanym. Symptomy związane z rakiem trzustki wynikają z przerzutów, jak również z powiększaniem się guza oraz ogólnego funkcjonowania organizmu z objętą chorobą trzustką. Do najczęstszych objawów zgłaszanych przez pacjentów należy ból brzucha w nadbrzuszu, który zazwyczaj promieniuje w kierunku kręgosłupa. Typowym objawem choroby jest postępujące chudnięcie i brak apetytu. Częstymi objawami są nudności, wymioty, biegunka oraz objawy dyspeptyczne. Często u chorych pojawia się również żółtaczka, która objawia się zabarwieniem na żółto błon śluzowych, oczu i skóry.

Diagnostyka raka trzustki

Diagnostyka nowotworu trzustki polega na sporządzeniu wywiadu lekarskiego, a następnie badania lekarskiego oraz wykonania potrzebnych badań laboratoryjnych, badań obrazowych oraz najczęściej jeszcze biopsji guza. W przypadku badań obrazowych najczęściej wykonuje się badanie z wykorzystaniem USG lub tomografii komputerowej.

Leczenie raka trzustki

W przypadku raka trzustki najczęściej wybiera się leczenie chirurgiczne polegające na usunięciu częściowym wycięciu trzustki lub całkowitym wycięciu trzustki wraz z dwunastnicą. Rokowanie w przebiegu raka trzustki jest zazwyczaj bardzo złe i zazwyczaj usunięciu guza tylko w początkowej fazie rozwoju choroby może skutkować powodzeniem. Wszystkie typy raka trzustki poddawane są chemioterapii i radioterapii.