Dieta antyrakowa — co jeść, a czego unikać?

Walka z rakiem jest niemałym wyzwaniem, jednakże dzięki badaniom naukowym posiadamy coraz większą wiedzę na temat zapobiegania rozwojowi choroby nowotworowej. Jednym ze zdrowych nawyków, który może obniżyć ryzyko choroby nowotworowej, jest dieta antyrakowa. Zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka jest możliwe dzięki modyfikacji stylu życia i wykluczeniu z niego następujących czynników ryzyka: braku aktywności fizycznej, nadwagi, otyłości, spożywania alkoholu, palenia tytoniu, oraz niskiego spożycia owoców i warzyw. Odpowiednia dieta antyrakowa zestawiona z aktywnością fizyczną są solidnymi filarami przeciw chorobom nowotworowym. Jakie są najważniejsze zasady diety antyrakowej? Co jeść, a czego lepiej unikać?

 

Postaw na owoce i warzywa

Jeżeli chcemy dostarczyć organizmowi odpowiedniej dawki witamin, zaleca się spożywanie pięciu porcji warzyw i owoców dziennie, a w diecie antyrakowej nawet od ośmiu do dziewięciu porcji dzienne. W jakich proporcjach należy jadać nasze porcje? Przynajmniej trzy porcje warzyw i dwie porcje owoców dziennie jest w stanie dostarczyć organizmowi cennych substancji odżywczych. Ponadto dieta bogata w warzywa i owoce zmniejszy konsumpcję produktów o dużych zawartościach tłuszczu.

 

Nie zapomnij o różnorodności

W zdrowej diecie najważniejsza jest różnorodność, ponieważ nie przeciwstawimy się rakowi, jedząc jedynie pojedyncze produkty spożywcze. Przyjmowana nawet w największych dawkach wyizolowania substancja ochronna nie zastąpi pełnowartościowego posiłku, czyli zbilansowanego odżywiania. Im bardziej zróżnicowana będzie nasza dieta, tym lepiej zaopatrzymy nasz organizm w potrzebne substancje odżywcze. Warto pamiętać, że dieta antyrakowa opiera się na synergicznym działaniu — współpraca prowadzi do wzmocnienia antyrakowego działania.

 

Zadbaj o umiar i regularność

Umiar i regularność spożywania posiłków jest podstawą racjonalnego odżywania. Skuteczna prewencja raka polega na ciągłym dostarczaniu organizmowi korzystnych substancji przeciwrakowych. Zapobieganie nowotworowi należy traktować jako stałą zmianę w naszym dotychczasowym życiu.

 

Zrezygnuj z soli i gotowych produktów

Nadmierne spożywanie soli może doprowadzić m.in. do powstania raka żołądka, dlatego warto ograniczyć jej spożywanie i zamiast niej stosować przyprawy ziołowe, które warto dodać dopiero pod koniec gotowania, aby nie straciły swoich cennych właściwości. Warto również unikać gotowych produktów spożywczych, które mają długą listę składników — znacznie lepszym wyborem będzie ugotowanie potrawy od podstaw lub z pozytywnym składem.

 

Ekologiczne uprawy

Pamiętaj, aby dokładnie płukać owoce i warzywa, ponieważ dzięki temu będziesz mieć możliwość zmniejszenia ilości znajdujących się na nich pestycydów. W przypadku niektórych produktów konieczne może okazać się ich wyszczotkowanie. Dobrym rozwiązaniem jest również kupno produktów pochodzących z upraw ekologicznych.

 

Zobacz inne porady